SamLIS logo
Søk

Samfunnsmedisinske læringsmål (SAM) og Felles kompetansemål (FKM)

Informasjon om læringsmålene

Spesialisering etter gjeldende spesialistforskrift blir primært målt i om kompetanse (læringsmål) blir oppnådd. Med læringsmål menes hva en legespesialist skal forstå, kunne eller være i stand til å utføre. For hvert læringsmål er det stilt krav til kunnskap og/eller ferdigheter, og fastslått nivå for kompetansen som skal oppnås.

I samfunnsmedisin skal SamLIS oppnå både læringsmål i samfunnsmedisin (SAM) og felles kompetansemål (FKM). Felles kompetansemål er læringsmål som alle LIS, uavhengig av spesialitet, skal oppnå og som handler om tema som er aktuelle for alle spesialiteter, som etikk, kommunikasjon, samhandling, lovverk, kvalitet og pasientsikkerhet. Selv om disse læringsmålene i utgangspunktet er like for alle spesialiteter, kan det være ulike læringsaktiviteter i de ulike spesialiseringene for å oppnå disse læringsmålene.

Helsedirektoratet har laget anbefalte utdanningsplaner med anbefalte læringsaktiviteter, dokumentasjonsformer og læringsarenaer.

Læringsmål i klinisk tjeneste

For å oppnå læringsmål 044 og 045 i samfunnsmedisin (SAM) og flere av læringsmålene i felles kompetansemål (FKM), som 19, 21, 33 og 55, er det anbefalt ca. 1 års klinisk tjeneste under supervisjon og veiledning. Tjenesten kan foregå som lege i klinisk arbeid i kommunehelsetjenesten og/eller klinisk sykehusavdeling/poliklinikk. Klinisk tjeneste utover LIS1 før påbegynt spesialistutdanning kan erstatte 1 års klinisk tjeneste som aktivitet.

Endringer i felles kompetansemål (FKM) for leger 2025/2026

Felles kompetansemål (FKM) i spesialistutdanningen for leger er revidert. Revisjonen gjelder FKM i både LIS1 og LIS2/3-delen av spesialistutdanningen. Antall læringsmål i LIS 2/3 blir redusert fra 25 til 14.

Nye læringsmål i FKM gjeldende for SamLIS trer i kraft 1. mars 2026.