Etter gjennomført LIS1 må følgende være oppfylt for å søke om spesialitet i samfunnsmedisin:
- Utdanningstid på 5 år
- Samfunnsmedisinsk arbeid i minimum 4 år
- Klinisk tjeneste i primær- eller spesialisthelsetjeneste i ca. 1 år
- Oppnå alle læringsmål, både SAM-læringsmål og FKM-læringsmål
- Individuell veiledning i hele utdanningsløpet
- Gruppeveiledning: 90 timer på 3 år
- Kurs i samfunnsmedisinske læringsmål (SAM) og felles kompetansemål (FKM)
Mer utdypende om
Utdanningstiden i samfunnsmedisin er beregnet til å være 6,5 år i full stilling, inkludert LIS1 på 1,5 år. Det er ingen minstekrav til stillingsstørrelse i samfunnsmedisin. Ved redusert stilling skal tjenesten forlenges tilsvarende (jf. spesialistforskriften § 31). For eksempel vil det å jobbe 50% stilling fordoble utdanningstiden.
Man deler spesialistutdanningen i samfunnsmedisin i to hoveddeler:
- Samfunnsmedisinsk tjeneste i kommunal/offentlig helseforvaltning
Minst fire år i stilling i en registrert utdanningsvirksomhet som følger Helsedirektoratets anbefalte utdanningsplan med definerte temaområder. Den vesentlige delen av læringsmålene skal oppnås i den registrerte utdanningsvirksomheten, jf. spesialistforskriften § 2.
Læringsmål som ikke kan oppnås i hovedstillingen kan oppnås enten på annen læringsarena i virksomheten (intern læringsarena) eller på ekstern læringsarena. - Klinisk tjeneste
I tillegg er det anbefalt ca. 1 års klinisk tjeneste under supervisjon og veiledning i kommunehelsetjenesten og/eller klinisk sykehusavdeling/poliklinikk. Varighet av tjenesten kan vurderes individuelt avhengig av tjenestens variasjon, karakter og lignende.
Spesialistutdanningen er kompetansebasert og blir primært målt i om læringsmål er oppnådd. Med læringsmål menes hva SamLIS skal forstå, kunne eller være i stand til å utføre som ferdig spesialist i samfunnsmedisin. Hvert læringsmål inneholder krav til kunnskap og/eller ferdigheter, og spesifiserer også nivået på den kompetansen som skal oppnås. I samfunnsmedisin skal SamLIS oppnå både læringsmål i samfunnsmedisin (SAM) og felles kompetansemål (FKM).
Se Helsedirektoratets anbefalte utdanningsplan for SAM og FKM.
Spesialistutdanning som gjelder en annen spesialitet enn den det søkes om å bli spesialist i kan være tellende med inntil 3 år og 3 måneder, inkludert LIS1-tjenesten (1 år 9 måneder eksklusive LIS1-tjenesten). En rabatt kan også oppnås selv om man ikke har fullført annen spesialitet.
Det finnes flere muligheter for å få godkjent tidligere utdanningstid og læringsmål inn i spesialiteten samfunnsmedisin.
Det kan være fra gammel til gjeldende spesialistordning, fra spesialistutdanning i utlandet, fra annen spesialitet.
Ofte stilte spørsmål
Utdanningstiden i samfunnsmedisin er beregnet til å være 6,5 år i full stilling, inkludert LIS1 på 1,5 år. Det er ingen minstekrav til stillingsstørrelse i samfunnsmedisin. Ved redusert stilling skal tjenesten forlenges tilsvarende (jf. spesialistforskriften § 31).
For eksempel vil det å jobbe 50% stilling fordoble utdanningstiden.
Det er anbefalt å jobbe ca. 1 år i klinisk praksis. Det viktige er at de aktuelle læringsmålene i SAM (044 og 045) oppnås. Varigheten av tjenesten kan vurderes individuelt, avhengig av tjenestens variasjon, karakter etc. Et eksempel på dette kan være vaktbelastning.
Klinisk tjeneste etter LIS1, men før påbegynt spesialistutdanning, kan erstatte 1 år klinisk tjeneste som aktivitet.
FKM 19, 21, 33 og 55 oppnås fortrinnsvis i klinisk praksis. Til sammen skal uansett utdanningstiden (inkludert LIS1) være på minimum 6,5 år i fulltids stilling.
Man kan jobbe med pasienter i en kommune som f. eks. fastlege, eller i en sykehusavdeling eller poliklinikk. Utdanningsvirksomheten må ha registrert arbeidsstedet som en læringsarena for den aktuelle spesialiteten. Dersom man ikke har mulighet for klinisk praksis i egen virksomhet må utdanningsvirksomheten ha en avtale med en ekstern læringsarena, slik at SamLIS får tellende tjeneste.
Det står i anbefalt utdanningsplan i samfunnsmedisin fra Helsedirektoratet: "Klinisk tjeneste utover LIS1 før påbegynt spesialistutdanning kan erstatte 1 års klinisk tjeneste som aktivitet".
Vær oppmerksom på at SamLIS også kan få godkjent klinisk tjeneste fra annen påbegynt/fullført klinisk spesialitet.
Legen må ha begynt spesialiteten før 1.3.2019 og bli ferdig med hele utdannelsen innen 31.12.2026.
Hvis man ikke kan bli ferdig på gammel ordning må man konvertere til ny ordning.
Man får med seg utdanningstiden fra gammel ordning frem til konverteringen. Gjennomført gruppeveiledning godkjennes. SamLIS må få tildelt veileder, og det må gjøres en kompetansevurdering av hvilke læringsmål som er oppnådd og hvilke som mangler. Veileder vil bistå med dette. Leder signerer oppnådde læringsmål i kompetanseportalen.
Det er fult mulig å drive med forskning under spesialiseringsforløpet i alle spesialiteter. For å gjøre dette må man ha en forskerstilling i utdanningsvirksomheten eller ved institusjoner som har avtale med utdanningsvirksomheten der SamLIS tjenestegjør. Lengden på et forskeropphold er ikke relevant. Det er kravene for å oppnå spesialistgodkjenning som må være oppfylt, herunder at alle læringsmålene i spesialiteten er oppnådd, at en vesentlig del av utdanningstiden skjer ved godkjente eller registrerte utdanningsvirksomheter, og at den samlede utdanningstiden er minst seks og et halvt år. I tillegg skal det være individuell veiledning av en spesialist i samfunnsmedisin under hele spesialiseringsløpet.
For mer info, les spesialistforskriften § 2, kommentarutgaven.
Det kan være smart å tenke at utdanningstiden som brukes i forskningstjeneste bør stå i forhold til hvilke læringsmål det er mulig å oppnå som forsker. Man trenger tid til å gjennomføre alle læringsmål, og det er viktig at tiden porsjoneres ut slik at det er mulig å oppnå alle læringsmålene innen rimelig tid.
Kurs er anbefalte læringsaktiviteter for spesialistutdanningen for leger. Det vil si at kursene ikke er obligatoriske i den nye spesialistordningen. Likevel er det slik at når Helsedirektoratet anbefaler en læringsaktiviteter, som kurs, er det sterkt førende. Et eventuelt bytte av læringsaktivitet skal være like god eller bedre enn foreslått læringsaktivitet
Deltagelse på kurs eller tilsvarende relatert til spesialistutdanningen, samt lovfestet eller tariffestet ferie skal ikke komme til fratrekk på utdanningstiden.
Den totale utdanningstiden vil beregnes i henhold til spesialistforskriftens § 31. I tilfeller der det samlede fraværet utgjør mindre enn 10% av utdanningstiden vil Helsedirektoratet ikke trekke fra det oppgitte fraværet.
Arbeidsgiver fyller ut attest for gjennomført tjeneste og bekrefter gjennomført tjenesteperiode og fravær.